Amazon rullar ut entimmesleveranser

(Bild: Amazon) Tryck på knappen så kommer det soppåsar. Med tillrättalagda användargränssnitt och smart IT vill Amazon ta kontroll över varuflödena i stad efter stad, utan att företaget självt vare sig producerar varor eller kör bilar. (Bild: Amazon) Tryck på knappen så kommer det soppåsar. Med tillrättalagda användargränssnitt och smart IT vill Amazon ta kontroll över varuflödena i stad efter stad, utan att företaget självt vare sig producerar varor eller kör bilar.

Det började i New York före nyår. Sedan dess har e-handelsgiganten Amazon rullat ut sin tjänst för leveranser inom en timme i en lång rad städer såsom Chicago, Dallas, Seattle och europeiska London. Och nu utrustas kunderna med larmknappar för sina vanligaste beställningar.

"Tiotusentals varor" utlovas inom en timme för den som är beredd att betala motsvarande cirka 70 kronor (90 i London). Den som kan tänka sig att vänta upp till två timmar kommer undan utan extrakostnad. I grunden krävs dock att kunden är prenumerant på Amazons premiumtjänst Prime, som normalt kostar drygt 800 kronor per år (99 dollar).

Logistikpusslet läggs med lokala handlare och åkerier, och hålls samman med hjälp av en telefonapp hos kunden. Fordonen som används är registrerade så att kunden kan följa sin leverans på en karta i appen.

Prime-tjänsten är tänkt att ge extra bekvämlighet för kunder som handlar mycket och är beredda att betala det lilla extra. Generellt ingår i USA kostnadsfria tvådagarsleveranser hur små köpen än är. I paketet ingår även digitala tjänster såsom ett streamat tv-utbud, en Spotify-liknande musiktjänst samt möjlighet att lagra privata foton på Amazons servrar.

För användare av Prime-tjänsten lanserar Amazon nu också uppkopplade akutknappar för enstaka varor. Knappar finns för bland annat toapapper, tvättmedel, soppåsar och Orbit-tuggummi. Knappen kostar 5 dollar, som kunden får tillbaka vid första köpet med den.

Ytterligare ett företag som på likartat vis vill förmedla transporter mellan exempelvis restauranger, förare och slutkunder med hjälp av en mobiltjänst är det extremt snabbväxande taxi-it-företaget Uber.

Alexander Kristofersson

E-mail:
Publicerad 2015-09-03 11:34 Uppdaterad lördag, 27 januari 2018 11:38

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!