Åkeriföretagen vill ha tillbaka trafikpolisen för kontroll av yrkestrafiken

Sverige behöver trafikpolis som är specialiserad på trafikkontroller, som i Tyskland, eller som i Sverige för tio år sedan sedan menar Sveriges Åkeriföretag. (Bild: Deutsche Autobahnpolizei) Sverige behöver trafikpolis som är specialiserad på trafikkontroller, som i Tyskland, eller som i Sverige för tio år sedan sedan menar Sveriges Åkeriföretag. (Bild: Deutsche Autobahnpolizei)

Regeringen tillsätter en utredning som ska ta fram förslag för effektivare kontroller av yrkestrafiken och en samlad organisationsform detta.

– Jag vill se tuffare kontroller av yrkestrafiken, inte minst lastbilstrafiken, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande. Det är viktigt för att skapa ordning och reda på svenska vägar. Det ska råda sund konkurrens för svensk åkerinäring och schyssta villkor för de som arbetar inom transportbranschen.

Utredningen ska lämna förslag på att införa så kallade trafiksäkerhetskontrollanter med uppgift att utföra nykterhetskontroller. De ska också få testa förare utan misstanke om brott för att finna personer som framför fordon när de är påverkade av narkotika. Man vill också få förslag på sanktionsväxling, det vill säga vad som skulle kunna straffas med avgifter, istället för straffrättsliga påföljder.

En hel del har redan gjorts, menar regeringen. Bland annat är det nu möjligt för polisen och tullen att hindra fordon för fortsatt färd genom så kallad klampning.

Regeringen har också tillfört resurser så att cirka 400 poliser och bilinspektörer utbildats i kontroller av utländska lastbilar samt infört sanktionsavgifter vid överträdelser av cabotagebestämmelserna.

Sveriges Åkeriföretag applåderar regeringens initiativ, men framhåller samtidigt att det faktiskt var bättre förr.

– Tyskland har kunnig trafikpolis på en nivå liknande den Sverige hade för tio år sedan, säger Ulric Långberg, chef för bransch och kommunikation hos Sveriges Åkeriföretag. Vi påpekade redan 2009 att antalet kontroller började minska på ett oroväckande sätt. Det handlar inte bara om yrkestrafiken. Tillsynen på våra vägar har ju plockats ner.

– Trafikpolisen finns inte idag, utan det är bara poliser med särskild kompetens och dessa dras alltid in i allt annat polisarbete, från skjutningar och fotbollsmatcher till Barnens dag, fortsätter Ulric Långberg. De är upptagna med annat.

Trafikmiljön borde ha en högre ambitionsnivå än att bara klara EU:s kontrolldirektiv, menar han.

– I Tyskland har man alltid haft en annan syn på trafiken. Där samverkar myndigheterna och fångar upp all möjlig sorts kriminalitet via trafikkontrollerna. Finns en misstänkt i ett register hittar du ofta personen i fråga i något annat register.

Resultatet av utredningen redovisas i två steg. Den 30 november 2020 redovisas uppdraget att utreda sanktionssystemet, förslag om trafiksäkerhetskontrollanter och sållningsprov i fråga om narkotika. Den 1 mars 2021 redovisas uppdraget att se över kontrollverksamheten av yrkestrafiken.

Publicerad 2019-08-29 10:15

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Kalendarium

24 sep
IMHX
Birmingham, Storbritannien.
30 sep
01 okt
Parcel & Post Expo
Amsterdam, Nederländerna
01 okt
02 okt