Komplettering med framhjulsdrift är den största nyheten på den tredje generationen av Mercedes Sprinter. Ett nytt intelligent röststyrt operativsystem, är det som Mercedes själva vill framhålla.
Nu kompletteras Mercedes Sprinter med den felande länken, det som huvudkonkurrenterna redan har, en framhjulsdriven version. Komfort, funktion och säkerhet präglar den nya tredje generationen av Mercedes Sprinter. En bil som känns igen på en helt omgjort front med led-belysning vilken anpassats till det formspråk som används på personbilarna. En bil som fabriken kan kombinera i inte mindre än 1 700 olika versioner där skåpbilarna dominerar med åtta olika skåpstorlekar från 7,8 kubikmeter upp till 17 kubikmeter lastvolym. Sprinter finns även som flakbil, påbyggnadschassi och som minibuss med originalkarossen eller i förlängda versioner med upp till 20 sittplatser.
Axelavstånden är desamma som tidigare, från 325,0 cm upp till 432,5 cm. Totalvikterna är liksom tidigare från 3 000 kg upp till 3 500 kg och den går även att få som C-kortsbil med en totalvikt av 5 500 kg. Tidigare vara alla Sprinter bakhjulsdrivna med fyrhjulsdrift som tillval. Nyheten är alltså framhjulsdriften som förutom möjlighet till bättre stabilitet på vägen även har andra fördelar, som att den faktiskt får lasta 50 kg mer och har en halv kubikmeter större lastvolym än motsvarande bakhjulsdriven Sprinter samt att lasthöjden bak är åtta centimeter lägre.
Motorprogrammet är i stort detsamma som tidigare. Liksom tidigare har de bakhjulsdrivna och de fyrhjulsdrivna versionerna sexväxlad manuell växellåda eller sjustegad automatlåda. Den framhjulsdrivna får antingen sexväxlad manuell låda eller en ny niostegad automat.
En detalj som vi uppskattar på Transportnytt gäller skåpets bakdörrar. Vi har i årtionden kritiserat alla skåpbilstillverkare, utom en, för bakdörrar som inte spärrar när de öppnas i 180 grader. De stannar alltså inte kvar när man parkerar i uppförslut och de kan blåsa igen och skada den som arbetar bakom bilen.
Speciellt med Mercedes-tekniker har vi haft heta debatter där dessa ansett att det är en säkerhetsrisk om dörrarna är spärrade när chauffören i stadstrafik glömmer dem och sopar rent bland folk på trotoaren. Det kan vi ju inte argumentera emot, men anser att det finns många sätt att lösa det problemet på.
Och, det har man gjort på den nya Sprintern. Nu stannar dörrarna kvar i både 180 graders öppning och när man öppnar dem mot karossidorna, men släpper om trycket ökas när man kör på något.
Utöver en stor bredd av sedvanliga elektroniska hjälpmedel kommer Sprinter även att utrustas med operativsystemet MBUX med intelligent röststyrning. Ett system som premiärvisades i den nya personbilen Mercedes A-Klass för en vecka sedan. MBUX har en imponerande 3d-grafik där man kan vrida sig in i navigationen med fingerrörelser. Systemet är också försett med röststyrning. MBUX är kompatibel med Apple Car Play och Android Auto.
Nya Mercedes Sprinter kommer att finnas i handeln fram emot juni och priset börjar från 307 500 kr inklusive moms för den billigaste instegsmodellen och uppåt kan det sluta nästan hur högt som helst.
Christer Andersson