
Tung som en fjärrbil, men ändå tänkt att röra sig någorlunda smidigt i stan. Med sin nya lastbilsserie Antos vill Mercedes-Benz rama in den tunga distributionstransporten som en egen nisch.
I september ska Mercedes-Benz nya lastbil Antos få mäss- och försäljningspremiär, vid mässan IAA i Hannover. Den blir lik långtradarserien Actros, men är tänkt att svara särskilt mot behoven vid distributionstransporter, framför allt till dagligvaruhandeln. Tillverkaren räknar med att bilen i sådant bruk används för turer bara över dagen, och att dess tid delas ganska lika på stadstrafik, landsväg och motorväg.
Bilen blir tillgänglig både för påbyggnad och som trailerdragare.
Antos kan förses med mängderna av säkerhetssystem som finns att tillgå för Actros, bland annat stabilitetskontroll, aktiv bromsassistans och trötthetsvarnare. På motorsidan finns utsläppssnåla Euro VI-motorer tillgängliga från 238 till 510 hästkrafter (7,7–12,8 liter), samtliga raka sexor med så kallad SCR-avgasrening. Ett särskilt ”krypläge” låter föraren styra farten med bara bromspedalen i exempelvis trånga utrymmen.
För att hjälpa köpare på traven i beställningen har tillverkaren föreslagit två grundutföranden: ”Loader”, där nyttolastvikten maximeras, samt ”Volumer”, där volymen står i fokus. I varianten Loader kan tjänstevikten komma ned till 6 400 kilo även med motor på 428 hästkrafter. Antos säljs i totalvikter mellan 18 och 26 ton.