I stort sett alla passagerar- och rorofartyg anlöper Göteborgs hamn 2014 kommer att ha till tillgång landström när de ligger vid kaj. Det är följden av att DFDS nu inleder ett stort projekt för landström för fartygen på roro-linjerna till Gent och Immingham. Projektet ingår EUs program Motorways of the Sea.
Genom anslutningen till landström kan fartyg som ligger vid kaj stänga av motorerna. Det betyder kraftigt minskade utsläpp av koldioxid, svaveldioxid, kväveoxid och partiklar. Det betyder också en tystare miljö i hamnen och bättre arbetsmiljö ombord. Landström har dessutom blivit ekonomiskt intressant för rederierna eftersom regeringen förra året sänkte skatten för landström från 28 öre till 0,5 öre
DFDS satsar på landströmanläggningar vid sina terminaler i Göteborg, Gent och Immingham. Investeringen är värd omkring 60 mil.joner kronor, varav DFDS själv står för cirka 50 miljoner. EU är delfinansiär genom programmet Motorways of the Sea. Hamnarna i Göteborg och Gent skjuter också till pengar, liksom Volvo Group Belgien som är en kund.
Det är DFDS ”blomfartyg” som utrustas för landström: Primula Seaways, Petunia Seaways, Magnolia Seaways, Freesia Seaways och Begonia Seaways. DFDS uppger att kapaciteten för landström kommer att vara tillgänglig för andra rederier. Man hoppas också att kunna ge vägledning i arbetet med att standardisera lösningar för landströmsförsörjning. Troligen kommer projektet att vara genomfört i slutet på 2013.
Utöver Älvsborg Roro, terminalen där DFDS anlöper, kommer ytterligare två kajer i Göteborg förses med landström. Magnus Kårestedt, vd i Göteborgs hamn konstaterar att hamnen var först i världen med att erbjuda elanslutning med högspänning.
Det var Stora Enso som anslöt alla sina godsfartyg år 2000. Även Stena Line har kopplat upp samtliga passagerar- och fraktfärjor till landström i Göteborg.