HH Ferries Group bygger om två av sina färjor till batteridrift. Totalt kostar projektet 300 miljoner, varav EU stöttar med 120 miljoner.
2017 kommer de båda färjorna Tycho Brahe och Aurora vara utrustade med batterier för eldrift. Enligt HH Ferries är rederiet en av första i världen som övergår till ren batteridrift med så stora färjor på en så högintensiv rutt.
Laddningen av batterierna sker vid varje hamnstopp från nybyggda laddstationer. Såväl hamnstopp som överfartstid som kommer att vara oförändrade efter ombyggnaden.
Omläggningen från dieseldrift innebär stora miljövinster. Utsläppen kommer att minska med mer än 50 procent enligt rederiet. Satsningen stöds av Inea, som är EU:s förvaltningsorgan för innovation och nätverk. Det tillskottet var en förutsättning för investeringen i den nya tekniken skulle bli av.
Ombyggnaden av fartygen inleds under hösten 2016 och installationerna sker under 2017. ABB Marine and Ports, Finland, Forsyning Helsingør och Öresundskraft står för ombyggnaderna.
Batteridriften ska utvärderas och därefter kommer rederiet att ta ställning hur man gör för att miljöanpassa övriga fartyg i flottan.