Deutsche Post-DHL har sålt sin logistikverksamhet i Kina till kinesiska SF Holding för 700 miljoner euro. Samtidigt ingår de två företagen ett tioårigt partnerskap i ett nytt företag kallat SF DHL Supply Chain China. Därefter ska företagen separera. Affären väntas få betydelse för hela den kinesiska logistikindustrin.
Med huvudkontor i Shanghai sysselsätter SF DHL Supply Chain China drygt 5 000 anställda. Företagets vd blir Yin Zou, som tidigare var vd för DHL Supply Chain for Greater China.
Deutsche Post-DHL Groups högste chef Frank Appel beskriver partnerskapet som en strategisk hörnsten som kommer ge gruppen en aldrig tidigare skådad tillgång till Kinas enorma hemmamarknad.
– Med våra förenade styrkor skapar vi en unik plattform som möter behovet av en högkvalitativ leverantör av kompletta försörjningskedjor i Kina, kommenterade Frank Appel.
Från SF Holdings sida är affären ett led i att öka sin marknadsandel på hemmamarknaden och samtidigt kunna ge bättre service till multinationella kunder. Som ett led i samma expansionsstrategi köpte SF Holding, via dotterbolaget SF Express, förra året in sig i amerikanska speditören Flexport för 100 miljoner euro.
Förutom köpesumman kommer Deutsche Post-DHL genom partnerskapet att erhålla en intäktsbaserad avgift från verksamheten som omfattar Fastlands-Kina samt Hong Kong och Macau.
SF Holding är ett av de större tredjepartslogistikerna i Kina och erbjuder integrerade logistiktjänster, från transport till lagerhantering, försäljningsprognoser, dataanalys och betalningshantering.
SF Holding beskriver sig som en ”smart logistics operator” med nätverk både på hemmaplan och i utlandet, inklusive fraktflygplan, drönare, service points för transit och distribution och paketering liksom olika automationslösningar och igenkänningssystem byggda med AI-teknik.