Bring Express har valts som transportföretag för hemkörningsförsöken hos Systembolaget. Verksamheten börjar på prov i Sollentuna den 6 november och kommer efter sommaren 2013 att ha spritts till orter i sex län. Men först ska förarna godkännas som ålders- och nykterhetskontrollanter. Drygt 200 kronor blir kundens självkostnadspris för en leverans.
– Vi är oerhört stolta över att Systembolaget har valt oss i den här prestigeaffären, säger Tobias Åbonde, som ansvarar för projektet hos Bring Express.
– Jag tror att man har valt oss för att vi är vana att göra en del svåra hemleveranser, vi har till exempel mycket leveranser av vitvaror med installation.
Körningarna för Systembolaget kommer huvudsakligen att utföras som en avskild verksamhet i förhållande till andra transporter inom Bring Express. Utöver en rad orter i Stockholms län är det ännu inte bestämt var försöken ska ske.
Osäkerheten i uppdragets geografi och omfattning verkar Tobias Åbonde ändå ta med ro. Han kallar områdena och volymerna för begränsade, och framhåller att kunderna måste lägga sina beställningar med minst tre dagars varsel inför leveranserna. Utmaningen ser han snarare i utbildningsinsatsen som krävs för att svara mot Systembolagets rigorösa försäljningsregler. De förare som ska leverera Systembolagets varor hem till kunderna måste först utbildas och certifieras. Till en början kommer anställda från Systembolaget också att följa med chaufförer hos Bring.
– Det handlar ju om en stor utbildningsinsats även om de geografiska ytorna är små.
Packningen av flaskor i paket utförs av Systembolaget. Varje kolli kan rymma upp till tolv flaskor, och en försändelse högst åtta kollin. Tobias Åbonde vill inte alls gå in på de ekonomiska detaljerna i kontraktet med Systembolaget, men från Systemets sida heter det att kunderna betalar ett självkostnadspris på 200–220 kronor per försändelse med upp till tolv flaskor.
Leveranser sker vardagar klockan 10–20, vid varierande exakta tider beroende på postort. Vid starten i Sollentuna sker leverans måndagar, onsdagar och fredagar. När leveranskvaliteten har säkrats där står områdena Johanneshov, Bromma och Nacka på tur.
Fackförbundet Transport riktar kritik mot att Bring Express har tagit på sig uppdraget utan att först diskutera saken med facket. Arbetsgifterna för de anställda sträcker sig långt utöver de vanliga, och frågetecken finns kring ansvar och straffskyldighet om fel beslut fattas vid leveransen, enligt Transport som också ser risk att ensamma chaufförer ska hamna i hotfulla situationer.
Alexander Kristofersson