Åsikten

Vi ser dem alla, om vi bara väljer att inte vända bort blicken. Förare som sover i bilarna, går på toa i skogen och lagar mat utanför bilarna. De har dåligt betalt och är borta från sina familjer i månader. Och vem är det som pressar deras priser, frågade sig hållbarhetskonsulten Maria Losman på Transportnytts åsiktsplats i nr 10-15. Nu kan du läsa hennes text här.

I industrin gäller det att få rätt pryl, med rätt kvalitet, i rätt tid till rätt plats – oavsett om den ska in till företaget, flyttas internt eller ska ut till kund.

"Baserat på min tid som koncernchef för Atlet, och på mina erfarenheter inom styrelsearbetet inom olika företag i Sverige, bedömer jag att det finns förbättringsmöjligheter", skrev Marianne Brismar på åsiktsplats i Transportnytt nr 9-2015. Nu kan hennes text läsas även här.

ÅSIKTEN. "'Vad händer nu', frågade de otåligt. Frågan gällde järnvägen i stort och stambanan i synnerhet. Brödet skulle ju helst på tåg från Norrbotten till Skåne. Jag kände frustration när jag som minister tvingades svara: '3–15 år'."

Förra infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd skriver om skillnaden i tidsuppfattning mellan företag och politiker. Själv har hon verkat i båda lägren. Texten publicerades första gången i Transportnytt nr 8-2015.

ÅSIKTEN. Vi behöver flytta över gods från lastbilar och järnvägar till sjöfarten. Om det råder inget tvivel. Den stora frågan är varför ingenting händer, varför man snackar och inte levererar, skriver Södertälje hamns vd Erik Froste på åsiktsplats. Texten publicerades i Transportnytt nr 7-2015.

ÅSIKTEN. Sverige saknar nationella regler för säkring av last vid järnvägstrafik och deltar inte längre i det internationella arbetet med utveckling av lastsäkring för järnvägen. Hela den satsning som gjorts från svensk sida tidigare kan därmed bli omintetgjord och det kan komma att ta lång tid att samla styrkorna på nytt, skrev lastsäkringsexperten Peter Andersson på Åsikten i Transportnytt nr 6-2015.

Sök här!

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Jobb & karriär

Inga händelser

Köpa ny transportbil?

trasnportbilsguiden 2018

Transportbilsguiden 2018

Med alla transportbilar
upp till 3,5 ton

Pris 60:-

Beställ den här.