Låt logistiken ta plats i stadsplaneringen

Anders Holmberg är ansvarig chef för affärsutveckling på DB Schenkers division för tredjepartslogistik i Sverige. Han har mer än 25 års erfarenhet av logistikbranschen i olika roller som affärsutvecklare, säljare och lagerchef. Han har varit ledamot i regeringens Logistikforum och har också varit anställd hos Jernhusen och TNT.  (Bild: DB Schenker) Anders Holmberg är ansvarig chef för affärsutveckling på DB Schenkers division för tredjepartslogistik i Sverige. Han har mer än 25 års erfarenhet av logistikbranschen i olika roller som affärsutvecklare, säljare och lagerchef. Han har varit ledamot i regeringens Logistikforum och har också varit anställd hos Jernhusen och TNT. (Bild: DB Schenker)

Logistiken måste få vara med i all stadsplanering. Den måste få en bättre fokus i framtidens hållbara städer. Det anser Anders Holmberg som är affärsutvecklare på Schenkers division för tredjepartslogistik. Artikeln har tidigare varit publicerad i Transportnytt 8-2019.

Att antalet lageretableringar ökar just nu är nog ett faktum som de flesta i logistikbranschen kan skriva under på. Det står också ganska klart att det är den ökande e-handeln som driver på.

Många logistikbolag, men även varuägare och fastighetsbolag, passar på att etablera nya lager och terminaler. Man för söker i stor utsträckning få etableringarna så nära slutkonsumenterna som möjligt.

Det driver givetvis upp hyreskostnaderna och priserna i de mest attraktiva områdena. Detta trots att både konkurrens och utbud har ökat bland fastighetsbolagen. För storstädernas del ser vi att tillgången till mark och planerad yta för logistikproduktion är begränsad. Det är något som ofta planeras bort till förmån för bostäder.

Resultatet blir snabbt stigande kostnadsnivåer och att utbudet av mark flyttar längre och längre ut från stadskärnorna och de konsumenter man vill nå. Grovt sett så har hyrorna för lagerytor i Stockholms ytterförorter nästan fördubblats under en tioårsperiod.

Om man samtidigt granskar e-handelslogistiken och de drivkrafter den har, så ser man snart att branschen skapar ett utbud där det fria valet har fritt spelrum. Hur vill du ha din leverans, hos närmaste ombud? Direkt hem eller i bilens baklucka? Vill du ha en installation? Och allra helst inom några timmar. Inget är omöjligt.

Om man generaliserar så verkar kundkraven och fastighetsmarknaden åt två olika håll. Vi ska naturligtvis inte sätta ett centrallager på Sergels torg eller låta Poseidon bli entréutsmyckning till en ny stor transportterminal på Götaplatsen.

Men arbetet och diskussionerna mellan alla involverade parter måste sätta fart så att logistikhanteringen får en naturlig plats i stadsplaneringen och vår allas vardag. Några av mina slutsatser är:

  • • Vi behöver ha med logistiken i all stadsplanering. Utskjutna lager, citynära mikroterminaler har det pratats om i många år, men ses fortfarande inte som ett naturligt inslag i den nära stadsmiljön
  • • Idag subventioneras e-handeln i många fall av riskkapital, men det kommer inte alltid att vara så. Kommer det att vara intressant för människor i storstädernas kärnor att köpa e-handlade varor till det fulla priset för leveransen?
  • • Med dagens transportfordon blir miljöpåverkan för sista leveransmilen stor. Den ökar i takt med att lagren flyttas ut och det allt större utbudet av valfria transporter. Det betyder också att transportsträckorna blir för långa för elektriska fordon.

Det gäller inte heller bara e-handeln. Logistik och logistikhantering måste få ett större utrymme och bättre fokus i framtidens hållbara städer och storstadsregioner, så att servicenivåerna kan upprätthållas.

Publicerad 2020-01-09 11:51:28

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Jobb & karriär

Inga händelser

Kalendarium

17 feb
European Shipping Week
Bryssel, Belgien
10 mar
10 mar
Logimat
Stuttgart, Tyskland
11 mar
Logistics CIO Forum Europe 2020
Amsterdam, Nederländerna
01 apr
EDX
Birmingham, Storbritannien

Köpa ny transportbil?

trasnportbilsguiden 2018

Transportbilsguiden 2020

Med alla transportbilar
upp till 3,5 ton

Pris 60:-

Beställ den här.