Hyckleri att försumma säkerheten i yrkesbilarna

Christer Andersson är motorjournalist med 55 års erfarenhet, huvudsakligen från motortidningarna Motor och Motorföraren. Han har sedan 16 år specialiserat sig inom segmentet lätta lastbilar och är sedan 2002 återkommande medarbetare i Transportnytt och andra tidningar inom Verkstadstidningens förlag. Christer Andersson är motorjournalist med 55 års erfarenhet, huvudsakligen från motortidningarna Motor och Motorföraren. Han har sedan 16 år specialiserat sig inom segmentet lätta lastbilar och är sedan 2002 återkommande medarbetare i Transportnytt och andra tidningar inom Verkstadstidningens förlag.

Varför är säkerheten mindre viktig i ett yrkesfordon än i en personbil? Den frågan ställer Christer Andersson, redaktör som bevakar lätta lastbilar i Transportnytt. De allra flesta transportbilar saknar nämligen krockkudde på passagerarsidan som standard. Artikeln har tidigare publicerats i Transportnytt 10-2018.

Hyckleri! Det finns inget annat ord för att illustrera det faktum att en stor del av alla lätta lastbilar som säljs i Sverige levereras utan krockkudde på passagerarsidan som standard.  

– Marknaden styr! Det är det vanligaste svaret Transportnytt får från de produktansvariga hos respektive importör.  Nä, jag vet, krockkudde på passagerarsidan är inte lagstadgad. Frågan är bara varför? Problemet med barnstol och korta personer är som bekant löst för länge sedan.

Men, vem skulle kunna tänka sig att marknadsföra eller köpa en personbil utan krockkudde på passagerarsidan? På personbilsmarknaden tävlar man snarare om vem som har flest sidokrockkuddar och krockgardiner. Detsamma gäller för övrigt de fyrhjulsdrivna pickuperna. Ett lastfordon som existerar i gränslandet mellan livsstilsbil och yrkesfordon.

Speciellt märklig blir avsaknaden av passagerarkrockkudde nu när biltillverkarna försöker överglänsa varandra med avancerade och inte speciellt billiga elektroniska hjälpmedel för att öka säkerhet även för lätta lastbilar. Jag kulle naturligtvis kunna göra en genomgång av samtliga 50 lätta lastbilsmodeller som säljs i Sverige, men nöjer mig med att som exempel titta på provkörningsrapporterna från de fem senaste skåpbilarna som provats i Transportnytt:

Ford Transit Connect, den tredje mest sålda lätta lastbilen i Sverige, ingen krockkudde på passagerarsidan.  Opel Combo, helt ny med moderna elektroniska säkerhetshjälpmedel, ingen krockkudde på passagerarsidan.

Mercedes Sprinter, klar marknadsledare i den tyngsta klassen av 3,5-tonsbilarna, ingen krockkudde på passagerarsidan.  VW Crafter, näst mest såld i klassen, ingen krockkudde på passagerarsidan.  Ford Transit Custom, näst  mest såld i sin storleksklass, ingen krockkudde på passagerarsidan, utom på de  mest påkostade versionerna.

Äras dock dem som äras bör. Alla är inte lika nonchalanta med säkerheten. Före de ovan uppräknade provade vi Peugeot Expert och Nissan NV300, båda med passagerarkrockkudde.

Sammanfattning: Flertalet av importörerna av lätta lastbilar anser uppenbarligen att säkerheten är mindre viktig i ett yrkesfordon än den är i en personbil. Hyckleri!

Publicerad 2019-03-14 11:03:39

Sök här!

Köpa ny transportbil?

trasnportbilsguiden 2018

Transportbilsguiden 2018

Med alla transportbilar
upp till 3,5 ton

Pris 60:-

Beställ den här.