Digital transformation börjar med kunden

Yvonne Karolin är senior manager på Accenture Interactive. Hon har tidigare lett e-handelsutveckling hos bland annat Ica, Fenix Outdoor/Fjällräven och Retail and Brands. (Bild: Accenture) Yvonne Karolin är senior manager på Accenture Interactive. Hon har tidigare lett e-handelsutveckling hos bland annat Ica, Fenix Outdoor/Fjällräven och Retail and Brands. (Bild: Accenture)

Tekniken har gjort det möjligt att ge snabbare och effektivare service. Men nyckeln till hur vi genomför den digitala transformationen ligger i kundernas upplevelse. Det påpekar Yvonne Karolin på Accenture Interactive. Artikeln har tidigare varit publicerad i Transportnytt 1-2018

2018 har inte förändrat nyhetsflödet. Dagligen kan vi även i år läsa om hur det digitala förändrar oss, och hur våra företag behöver förändras. Hur teknikutvecklingen går snabbare och företagsledningarna önskar digital transformation för att öka sin konkurrensförmåga. Hur är detta kopplat till oss som arbetar och försöker medverka till ökad tillväxt på våra företag? Och hur skulle vi kunna stötta i detta arbete?

Kundens behov och preferenser 
har förändrats i och med att tekniken har möjliggjort snabbare 
och effektivare service. Och där börjar huvudbryet, vare sig vårt företag riktar sin försäljning till privatpersoner eller till andra företag.

Nyckeln i digital transformation ligger i att vi sätter oss in i våra kunders upplevelse, i alla etapper av kundresan som förhoppningsvis leder fram till en affär hos oss. Här nedan beskriver jag åtta områden där företaget kan finna att ny teknik ger konkreta möjligheter att förbättra kundens upplevelse, där tekniken kommer spela en stor roll.

Med tanke på hur avgörande leveranserna och varuförsörjningen har varit, och framåt kommer att bli, för företag och deras varumärken, har du som logistikansvarig en viktig roll att spela när ditt företag ska identifiera framtidsmöjligheterna som både glädjer kunderna och är effektivt genomförbara i er vardag.

1) Nya vis för kunden att ansluta sig till oss och våra tjänster.

2) Nya vis för oss att nå våra kunder. Kanske i tillfälliga eller obemannade butiker, eller hos partnerföretag?

3) Nya vis att se på service. Kundservice kommer att ges i en mix av artificiell intelligens och människor.


4) Nya vis för oss att producera. Mer mot order, kanske produkter designade av kunden.


5) Nya förändrade fysiska mötesplatser kan förenkla vardagen genom att lägga till fler tjänster i befintligt kundmöte. I butiken på hörnet kan du kanske gå till tandläkaren på samma gång. Att gå och handla blir en upplevelse och en möjlighet att få en massa gjort på en gång, inte bara shopping.


6) Teknik som effektiviserar våra interna processer. I logistiken kommer allt mer automatisering och självkörande, och till exempel blockkedjeteknik som kan säkerställa information. Lager minskas och transportkedjor kortas med bättre efterfrågestyrning.

7) Nya vis för företag att samarbeta och kombinera varumärken.


8) Stärkt hållbarhetstänk.

Digital transformation drivs bäst av korsfunktionella team som gemensamt arbetar med att öka kundnöjdheten och den totala kundupplevelsen. Titta på den mest optimala kundresan ur alla perspektiv, även upplevelsen för partner, konkurrenter, leverantörer och medarbetare.

Tillsätt en överordnad kundupplevelsechef (en CCEO, chief customer experience officer) för att hålla samman detta – inte en digitalchef (CDO, chief digital officer). Försök att skapa en miljö där det är okej att misslyckas.

Testa nya saker så enkelt det går i början. Vartefter ni hittar lösningar som både ger avkastning och kundnytta skalar ni upp dem långsamt och bygger samman komplexa system därefter. Kanske finns det nya kundvärden som skulle gå att fånga redan med er befintliga logistikapparat, eller med relativt små digitala utvecklingsinsatser?

Publicerad 2018-04-05 11:14:33

Köpa ny transportbil?

trasnportbilsguiden 2018

Transportbilsguiden 2018

Med alla transportbilar
upp till 3,5 ton

Pris 60:-

Beställ den här.