Fyrhjulsdrivna pickuper

Transportbilsguiden

Fyrhjulsdrivna pickupbilar

De fyrhjulsdrivna pickup-bilarna är en populär hantverkarbil. Med en kåpa över flaket får man ett skyddat lastutrymme. Ytterligare en kategori fyrhjulsdrivna flakbilar används för grovarbete i terräng, eller för bygg- och anläggningsarbetet. I Transportbilsguiden har vi listat elva modeller, däribland Toyota Hilux (bilden till vänster).

Att Ford kommer att presentera en helt ny upplaga av sin 4WD-pickup Ranger har vi tjatat om länge. En bil som även kommer att presenteras som nya VW Amarok. Nu har man visat bilder på den nya bilen och det blir möjligt att teckna order på den i slutet av 2022. De första kunderna kommer att få sina bilar i början av 2023.

Nyheterna för chassi- och flakversionerna av Ford Transit är att de till våren 2022 börjar säljas med två elmotorer på 135 kW/184 hk och 198 kW/269 hk. Med ett batteri på 68 kWh skall bilarna enligt WLTP klara 31,7 mil och de kan ladas från 15- till 80 procent på 34 minuter med en snabbladdare på 115 kW. Men, eldriften gäller ännu så länge inte de fyrhjulsdrivna bilarna.

Inför 2022 ser vi samma Isuzu D-Max som uppgraderades inför 2021 i betydligt högre utsträckning än vad som syns utanpå. På en svensk pickupmarknad som halverats både beträffande antalet modeller och försäljning ligger Isuzu D-Max på en tredjeplats efter Toyota Hilux och Ford Ranger.

Iveco Daily 4×4 rullar i en klass för sig själv bland bilar som är godkända för landsvägskörning men som huvudsakligen är avsedda för terräng och svåra förhållanden. Den har marknadsförts i Sverige i över tio år, men har mot bakgrund av sitt smala användningsområde och höga pris endast sålts i ett fåtal exemplar. En uppdaterad version är på gång.

Nya Jeep Gladiator introducerades under 2019, för övrigt Jeeps första flakbil sedan 1992, men först nu har den hittat till Sverige. Ett 50-tal bilar har sålts under 2021. Gladiator är flakversionen av Jeeps terrängbil Wrangler. Redan tidigare fanns det direktimporterade exemplar här, oftast med en 3,6-liters bensin V6:a på 210 kW/285.

Det säljs bara ett fåtal fyrhjulsdrivna chassi- och flakversionerna av MAN TGE trots att bilen en av de bästa i segmentet med en väl fungerande fyrhjulsdrift för landsvägskörning till ett överkomligt pris.

Det finns två nyheter för Mercedes Sprinter i flak- och chassi-versionerna. Det handlar om nya motorer hämtade från personbilsprogrammet och en ny fyrhjulsdrift.

Transportbilsguiden tar normalt inte med direktimporterade bilar i men gör som vanligt ett undantag för den amerikanska pickupen RAM 1500. Undantaget gör vi därför att bilen marknadsförs på ett sådant sätt att kunden uppfattar det som om han gör ett vanligt bilköp. Främst via Hedin Bil, men även via andra importörer. Inte minst Exclusive Cars.

Den nuvarande och nionde generationen av Toyota Hilux introducerades i Sverige för lite mer än ett år sedan efter att tidigare ha sålts utanför Europa. Hilux har också utsetts till ”Årets pickup 2022-2023”. Mot slutet av året kommer den även i en ny toppmodell kallad GR Sport. Mest en designmodell, men hjulupphängningen är uppgraderad med nya fjädrar och stötdämpare av monotube-typ fram och bak.

Inte heller i år hittar vi några nyheter på flakversionen av VW Crafter 4motion. Fast den duger bra som den är med en åttastegad automatlåda som komplement till den sexväxlade manuella lådan. Dessutom finns automatlådan till båda motoralternativen och till båda axelavstånden. Alltså på 103 kW/140 hk och 130 kW/177 hk. Axelavstånden är 364,0 centimeter respektive 449,0 centimeter. Den eldrivna versionen av Crafter finns enbart till skåpbilarna